Achteraf betalen onder de loep

Door Joost Janssens op 25 oktober 2016

Achteraf betalen is een veel gebruikte betaaloptie in Nederland en is aan een flinke opmars bezig. Het verlaagt de drempel om een aankoop te doen en biedt verschillende voordelen voor de consument:

  1. Indien de koper het product toch niet wil behouden, kan het geretourneerd worden en is er geen betaling noodzakelijk.
  2. Wanneer een consument een webshop niet volledig vertrouwd, kan hij de producten eerst ontvangen en hoeft hij deze pas daarna te betalen.
  3. Als de koper op moment van bestellen onvoldoende saldo op de rekening heeft kan er later betaald worden (meestal is de betaaltermijn 14 dagen).

  1. Het ontbreken van extra veiligheidschecks zoals bij iDEAL en Creditcard vaak wel gebruikelijk is, maakt achteraf betalen voor de consument gebruiksvriendelijker op bijvoorbeeld mobiele apparaten.

Het aantal bestellingen dat in 2016 achteraf is betaald is verdubbeld. Achteraf betalen is hierdoor de snelst groeiende betaalmethode van ons land geworden - Emerce

Verplicht door ACM in wet Koop op afstand


Het is in Nederland sinds 2013 verplicht om Betalen op rekening oplossing aan te bieden. Tenminste, er moet een betaalwijze worden geboden waarbij de consument (want dit geldt niet voor zakelijke bestellingen) niet verplicht meer dan 50% vooraf betaalt. Dit alles is opgenomen in de wet koop op afstand.

Lang heeft er discussie bestaan of het aanbieden van een creditcard betaaloplossing niet kon volstaan als achteraf betaalmethode. Een creditcardbetaling wordt immers pas later door de bank geïnd, daarbij bestaat de mogelijkheid tot het uitvoeren van een chargeback. Navraag bij de ACM heeft verhelderd dat het aanbieden van een creditcard betaalmogelijkheid niet valt onder het 'achteraf betalen'.

En hoe zit het dan met Verkoop onder rembours? Dat valt volgens de medewerker van de ACM wel onder 'betalen na levering'. Hoewel wij deze stelling juridisch aan de zwakke kant vinden, aangezien de consument het product pas in het bezit krijgt, na de betaling aan de deur. Hierdoor kan er nog niet in het pakketje worden gekeken, voordat de koerier de bestelling heeft overgedragen. Wel begrijpen wij dat er met deze betaaloptie in de praktijk aan klantzijde minder snel gefraudeerd wordt. Toch zijn er in het verleden cases genoeg geweest waarbij een ondernemer onder rembours lege pakketjes toezendt.

Omzet- of kostenverhogend?


Achteraf betalen is relatief duur voor een Merchant. Als de kosten van een iDEAL betaling worden vergeleken met die van achteraf betalen dan verschilt dit al snel 1% tot 2% van de omzet. In een markt waar marges voor ondernemers veelal onder druk staan, waar vergelijkingssites en SEA ook een flinke kostenpost betekenen, is het niet altijd rendabel om achteraf betalen aan te bieden. Gelukkig staan de meeste achterafbetaalopties het doorrekenen van (een deel van) de transactiekosten toe.

Aan de andere kant worden producten wellicht ook eerder besteld als er achteraf betaald kan worden. Vraag uzelf dan wel af of dit echt extra omzet is, of dat de koper sneller meer besteld om vervolgens de helft (of meer) te retourneren.

Retouren zijn altijd extra kosten voor de webwinkel, zeker als het de volledige bestelling betreft. U heeft dan al kosten gemaakt voor de bestelling: Inkoop, handeling, verzendkosten én kosten voor de retourzending. Tenzij u in de algemene voorwaarden heeft staan dat deze retourkosten voor de koper zijn draait u hier voor op.

Verschillende achteraf betaalaanbieders


Er zijn op dit moment 4 aanbieders van achterafbetaalopties gekoppeld in Pay.be. Elk hebben ze hun eigen voors en tegens. Vergelijk de aanbieders goed, test ze zelf of beter nog, bied er meerdere aan voor een zo hoog mogelijke acceptatieratio in combinatie met een zo laag mogelijke kostprijs* voor u.

Naam

C2C

B2B

Acceptatieratio

Landen

Vanaf prijs

Uitbetaling

C2C:
Ja

B2B:
Ja

Acceptatieratio:
84%

Landen:

Vanaf prijs:
0,75 + 1%

Uitbetaling:
Via Pay.be

C2C:
Ja

B2B:
Ja

Acceptatieratio:
79%

Landen:

Vanaf prijs:
1,25 + 3,3%

Uitbetaling:
Extern

C2C:
Ja

B2B:
Ja

Acceptatieratio:
82%

Landen:

Vanaf prijs:
1,50*

Uitbetaling:
Extern

C2C:
Ja

B2B:
Ja

Acceptatieratio:
90%

Landen:

Vanaf prijs:
0,75 + 1%

Uitbetaling:
Extern

¹ Sommige achteraf betaalopties verbieden het aanbieden van een tweede aanbieder, controleer dit goed voordat u aan de slag gaat.

² Capayable rekent enkel een bedrag voor de check. Zij neemt de vordering niet ‘direct’ over tegen een verzekeringspremie, maar kan de vordering overnemen als de klant echt niet betaald. Je betaalt dan voor het openstaande deel 20% kosten.

Focum, AfterPay en Capayable betalen u rechtstreeks uit, de uitbetaling van Billink verloopt via Pay.be.



Afterpay

AfterPay is marktleider binnen het Nederlandse betaallandschap met de grootste naamsbekendheid. Die naamsbekendheid is te danken aan een uitgebreide marketingmachine en sponsordeals voor onder andere televisieprogramma's en een eigen schaatsploeg. Goed voor het vertrouwen van de consument, maar qua tarifering is Afterpay niet altijd de voordeligste.

Check en limiet
Consumenten die via AfterPay een bestelling willen afrekenen, kunnen de eerste keer slechts een beperkt bedrag afrekenen. Voor vervolgbestellingen via AfterPay geldt een verhoogde limiet.

Account en Clearing
Aanmelding en contract vereist, uitbetaling rechtstreeks vanuit AfterPay.



Billink

Billink is een snel groeiende speler in de wereld van achteraf betalen. Dankzij de volledige integratie met Pay.be is het aanbieden van Billink in uw webshop niet meer dan een kwestie van een vinkje zetten. Inloggen in een extern systeem is overbodig.

Check en limiet
Standaardlimieten zijn op basis van orderwaarde. Afhankelijk van uw pakket bij Pay.be en de aangeboden producten kan de limiet voor zowel B2C als B2B aangepast worden. Dankzij het gemak, het hoge slagingspercentage en het gunstige tarief is dit een populaire optie onder Merchants.

Account en Clearing
Geen aanmelding vereist, uitbetaling direct op uw Pay.be boeksaldo.



Capayable

Capayable is een innovatieve speler die geruime tijd aanwezig is in de wereld van achteraf betalen. Met oplossingen voor B2B en B2C en volledig te customizen e-mails en andere uitingen richting uw klant.

Check en limiet
Waar andere achteraf betaalopties de gehele factuur en dus het volledige risico op wanbetaling overnemen, werkt Capayable anders. De factuur wordt niet op dag 0 overgenomen, maar pas op het eind van het debiteurenproces tegen 80% van de factuurwaarde. Hierdoor hoeft er geen risk fee te berekend worden en betaalt u alleen voor de kredietcheck, succesvol of niet.

Account en Clearing
Geen aanmelding vereist, uitbetaling rechtstreeks via Capayable.



Focum

AchterafBetalen.nl van Focum is gespecialiseerd in het actief inzetten van achteraf betalen als marketingtool. Door de mogelijkheid de gestuurde mails richting de klant volledig te customizen en in te zetten voor marketingdoeleinden zoals cross- en upselling kunt u AchterafBetalen gebruiken om uw omzet nóg verder te verhogen.

Check en limiet
Ieder individu is uniek, en dus kijkt achterafbetalen.nl niet naar de limiet van een order, maar naar de limiet van een persoon. Daarnaast is de creditcheck volledig te tweaken zodat u in bepaalde perioden de striktheid kunt aanpassen en de conversie kunt verhogen.

Account en Clearing
Aanmelding vereist, uitbetaling rechtstreeks via Focum.

Gespreid betalen (in drie termijnen)


Een iets andere vorm van achteraf betalen is een nieuwe innovatieve gespreid betalen oplossing van Capayable. Zij verplichten een eerste aanbetaling van 33% van de bestelling. Dit voldoet dus aan de gestelde wet koop op afstand. Dankzij deze eerste termijn stellen zij dat door het risico op fraude sterk afneemt. Er is tenslotte een IBAN nummer bekend én bevestigd. Dit heeft direct gevolgen voor de transactiekosten, want het risico op fraude is één van de prijsbepalende factoren. Door de extra zekerheid van de eerste iDEAL betaling is de acceptatiegraad ook hoger, gemiddeld ligt deze op de 89%.

Waar maakt dit het verschil?

Gespreid betalen kan echt een flinke omzetboost geven indien u producten verkoopt zoals:

  • Computer / Electronica / Laptops / Spelcomputers
  • Mobiele telefoons
  • Witgoed.
  • Baby & Kids (kinderwagen / kinderkamer)
  • Meubels
  • (Elektrische) fietsen

Wellicht een beetje een open deur, maar wij raden aan om deze betaaloptie enkel weer te geven bij bestellingen vanaf een hoger bedrag. Lagere bedragen kunt u gewoon via een reguliere achteraf betaalmethode laten afrekenen.

Direct betaling in uw boeksaldo

De koper betaalt de termijnen direct aan u. U ontvangt de bedragen dan ook direct in uw boeksaldo. Deze worden op de reguliere wijze aan u overgemaakt (meestal de volgende dag). Zo kunt u tot bedragen tot € 3.000,- probleemloos af laten rekenen.

Betaalaanbod als marketingwaarde


Achteraf Betalen aanbieden biedt pas echt meerwaarde als u het inzet als conversietool. Klanten die pas op het laatste moment in de checkout zien dat ze achteraf kunnen betalen waren hoogstwaarschijnlijk toch al van plan om de bestelling af te ronden.

Plaats op de frontpage van uw website een link of kleine banner naar de betaalwijzen. Ongeveer 4% van uw klanten zal deze pagina bezoeken. Hiermee kunt u kopers die twijfelen over een aankoop overtuigen dat u betrouwbaar bent. Kopers die momenteel niet (alles in één keer) kunnen of willen betalen, omdat bijvoorbeeld het salaris nog niet gestort is, kunt u verblijden met het goede nieuws van achteraf- of zelfs gespreid betalen.

Joost Janssens

Joost is Marketing & Support medewerker bij Pay.nl. Deze combinatie maakt dat hij technische kennis met marketing weet te combineren.
Deel dit artikel