Nieuws

Webshop software: Waarop moet je letten bij het kiezen van het juiste platform?

Gastblog Logic4

Webshop software: Waarop moet je letten bij het kiezen van het juiste platform?

Als ondernemer ben je niet dagelijks bezig met de ins en outs van jouw webshop platform. De shop moet er gewoon goed uitzien, er moeten orders op binnenkomen, afrekenen moet soepel gaan en content moet gemakkelijk aan te passen zijn. Is de webshop toe aan een flinke restyling of wordt binnenkort het platform niet meer ondersteund? Dan kom je terecht in een wereld vol aanbieders en opties. Welk type webshop bij jouw bedrijf past, hangt af van vele factoren. Om de keuze iets te vergemakkelijken gaat dit artikel in op de verschillen tussen Open source vs. Closed source, Maatwerk vs. Standaardpakket en Zelf hosten vs. SaaS.

image

Open source vs. Closed source

Open source

Bij open source software (zoals OpenCart en WooCommerce) is de broncode vrij beschikbaar om te gebruiken en aan te passen. Ontwikkelaars over de hele wereld kunnen zelf functionaliteit wijzigen, uitbreiden en aanbieden aan gebruikers. De basiscode is gratis, waardoor veel mensen het idee hebben dat open source software een goedkope optie is. De kosten voor implementatie, inrichting naar jouw wensen, plug-ins voor PSP’s en andere derde partijen, onderhoud, et cetera kunnen echter flink oplopen. Dit maakt dat vooraf lastig een kostenplaatje te maken is. Daarnaast biedt het concept van een wereldwijde developerscommunity veel mogelijkheden, maar is het ook lastig om te bepalen welke elementen kwalitatief en betrouwbaar zijn.

open source-02.png
 

In het kort

  • Wereldwijde ontwikkeling door vele developers
  • Gratis broncode, wel kosten voor implementatie, plug-ins en ondersteuning
  • Zelf een tussenpartij kiezen voor training en support
  • Doorontwikkeling niet standaard toegepast op jouw shop

Closed source

Bij closed source software mogen alleen geautoriseerde gebruikers de code aanpassen, kopiëren of hergebruiken. Vaak zijn dit partners die een licentieovereenkomst hebben met de softwareleverancier, zoals betaalproviders en vervoerders die via een API hun service aansluiten op het pakket. Ook kan het zijn dat de ontwikkelaar van het webshop platform alles in eigen huis wil houden. Leveranciers kunnen op deze manier hun product beschermen en goede controle houden over de uitstraling en gebruikerservaring. Zelf functionaliteit aanpassen is hierbij dus niet mogelijk.

closed source-02.png
 

In het kort

  • Eén leverancier van de software of strakke afspraken met partners
  • Je betaalt voor de software op koop- of licentiebasis
  • Soms direct contact met de leverancier, soms via een tussenpartij
  • Gecontroleerde doorontwikkeling van functies

Maatwerk vs. Standaardpakket

Maatwerk

Een maatwerk webshop, zoals Magento, wordt vanaf 0 voor jouw bedrijf opgebouwd. Je denkt na over alle losse elementen en die worden samengevoegd tot een pakket dat 100% aansluit op de bestaande processen. Dit geeft veel vrijheid, je kunt het pakket zo klein of zo groot maken als je zelf wilt. Omdat je altijd begint bij de tekentafel komen alle details voorbij. Denk aan het menu, productfilters, labels, het winkelwagentje, positionering van alle blokken en knoppen, etc. Dit kan handig zijn als je specialistische producten verkoopt of complexe wensen hebt voor functionaliteit. Pas als alles is uitgedacht wordt de maatwerk webshop gebouwd en daarna geïmplementeerd.

maatwerk.png
 

In het kort

  • Veel vrijheid om de webshop aan te sluiten op bestaande processen
  • Alle functies, elementen en plug-ins zelf uitdenken en aanschaffen
  • Specialistische functies of uitbreidingen mogelijk
  • Lange(re) doorlooptijd tot implementatie en livegang

Standaardpakket

Dit is kant en klare webshop softwarewaar alle functies al in zitten. Standaardpakketten zijn ontwikkeld voor meerdere bedrijven, dus zijn breed qua functies en opties. Ook zijn de functies al uitgebreid getest en direct in te zetten. Leveranciers, zoals Logic4, bieden vaak meerdere pakketten aan, waartussen gemakkelijk gewisseld kan worden. Deze pakketten zijn samengesteld op basis van de wensen van kleine, middelgrote en complexe organisaties. Met zo’n webshop ‘van de plank’ kun je direct beginnen met implementeren en inrichten. Door functies aan en uit te zetten maak je het passend bij jouw organisatie, maar de globale werkwijze ligt over het algemeen al vast. Omdat veel vergelijkbare bedrijven samen betalen voor het pakket, zijn er regelmatig nuttige updates beschikbaar voor iedereen.

standaard.png
 

In het kort

  • Breed pakket waarbinnen de werkwijze globaal vaststaat
  • Functies werken goed samen, zijn getest en stabiel
  • Lagere eenmalige prijs, omdat het pakket al klaarligt
  • Regelmatige updates voor alle klanten tegelijk

Zelf hosten vs. SaaS

Zelf hosten

Wil je de techniek zelf in de hand hebben, dan kun je ervoor kiezen om je webshop software zelf te hosten (bijv. PrestaShop).Een server in de bezemkast zie je tegenwoordig gelukkig nauwelijks meer. Zelf hosten houdt meestal in dat je (schijfruimte op) een server huurt bij een hostingpartij. De kosten voor hardware vallen daardoor weg, maar je bent wel zelf verantwoordelijk voor het installeren van de software, plug-ins, beveiliging, SSL certificaten, back-ups en de juiste PHP, apache en SQL database versies. Hoe zwaarder het webshop systeem, hoe duurder de hosting. Voor onderhoud ben je aangewezen op (betaalde) ondersteuning van de hostingpartner en/of een eigen programmeur. Je kunt zelf kiezen wanneer je welke updates draait en bent dus ook zelf verantwoordelijk om aan alle (privacy)regelgeving rondom betalingen te voldoen.

self hosting.png
 

In het kort

  • Gehuurde server bij een hostingpartij naar keuze
  • Zelf verantwoordelijk voor installatie en onderhoud
  • Geen standaard beveiliging tegen hackers en datalekken

SaaS

De server waarop jouw webshop draait is verantwoordelijk voor de snelheid, betrouwbaarheid en functionaliteit van de shop. Bij een SaaS webshop (Software as a Service) wordt de software aangeboden als dienst. Hosting is dan inbegrepen. Ook zorgt de leverancier voor de installatie, het onderhoud, de beveiliging en het uitrollen van updates. Omdat alle hardware en software centraal worden beheerd, kun je zeker zijn van een hoge stabiliteit en uptime. Plug-ins en updates zijn makkelijk te installeren, omdat ze streng gecontroleerd worden en automatisch voor je worden klaargezet. Klanten betalen in abonnementsvorm voor het gebruik van de software, maandelijks of jaarlijks. Daardoor zijn de kosten voorspelbaar.

saas.png
 

In het kort

  • Software als dienst geleverd inclusief hosting
  • Installatie, updates en beveiliging zijn inbegrepen
  • Geen eigen keuze uit hostingpartij
  • Transparante kosten door abonnementsvorm

Conclusie

Een maatwerk webshop is vaak open source en moet je zelf hosten. Een standaardpakket wordt meestal als Software as a Service geleverd en is closed source. Maar er zijn ook combinaties en tussenvormen. In dit blog heb je gelezen wat precies de verschillen zijn en welke voor- en nadelen iedere vorm heeft. Vergeet niet bij de vergelijking mee te nemen of het pakket een integratie heeft met jouw betaalprovider Pay. De meeste pakketten zullen dit in meer of mindere mate al beschikbaar hebben. Dat is wel zo makkelijk. Zo niet, dan kan het wellicht ontwikkeld worden. Stel vragen als: Wat kan de integratie precies – en wat niet? Worden alleen online betalingen doorgeschoten, of ook de kassatransacties? Welke handelingen moet ik nog handmatig uitvoeren? Wie kan de koppeling voor ons inrichten? Welke extra kosten komen daarbij kijken? Op deze manier krijg je vooraf een helder beeld van de mogelijkheden en kom je niet voor verrassingen te staan. Wat de beste optie is voor jouw bedrijf hangt af van de complexiteit en flexibiliteit van je interne processen en niet te vergeten het budget en plannen voor de toekomst.

Magento rumoer

Sinds de aankondiging dat de ondersteuning voor Magento 1 stopt is er veel onrust ontstaan. Overstappen op Magento 2 is geen simpele update, maar houdt in dat een compleet nieuwe webshop ontwikkeld moet worden. Met alle kosten van dien. Ook de overname door Adobe zorgt voor onduidelijkheid over wat er in de toekomst met het platform gaat gebeuren. Voor veel bedrijven een reden om te kijken welke andere opties er zijn. 10 vragen die je gesteld moet hebben voordat je overstapt op Magento 2 lees je in deze gratis whitepaper.
image

Dit artikel is geschreven door Jorgos Thravalos, Business developer bij Logic4. Logic4 is alles-in-één webshop & bedrijfssoftware voor (middel)grote handelsbedrijven. Alles rondom e-commerce, inkoop, productinformatie, orderverwerking, voorraad, facturatie, boekhouding en meer in een centraal systeem voor alle medewerkers. Ga voor meer informatie naar www.logic4.nl.

PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.