Nieuws

Impact Black Friday en Cyber Monday op e-commerce: webshops breken verkooprecords

Impact Black Friday en Cyber Monday op e-commerce: webshops breken verkooprecords

Wat eerst nog als een typisch Amerikaans fenomeen werd gezien, is een paar jaar later niet meer weg te denken uit Nederland. Voor consumenten is Black Friday dé dag waarop de grootste kortingen worden aangeboden door webshops.

Gezien het aantal verwerkte transacties, laat het naar Nederland overgewaaide koopjesfestijn zien dat steeds meer webshops meedoen aan Black Friday. Dit is ook terug te zien in de impact van Black Friday bij PAY. Bij PAY. zien we een stijging van 90% op pintransacties in fysieke winkels ten opzichte van de vrijdag ervoor. Ook online zet deze trend zich voort. iDEAL heeft een stijging van 77%, creditcards laten een stijging zien van 104% en met een stijging van maar liefst 202% ten opzichte van de vrijdag ervoor zijn achteraf- en gespreid betalen het hardste gestegen tijdens Black Friday 2020.

In vergelijking met vorig jaar, is er ook een stijging te zien op weekbasis. Het ziet er naar uit dat Black Friday in de toekomst steeds meer zal worden doorgetrokken naar een ‘Black Week’.

E-commerce transacties tijdens "Black- en Cyber Week"


Grafiek-Black-Friday2.jpg
PIN.png

Fysieke winkels

Het aantal fysieke pintransacties in winkels hebben ondanks de maatregelen rondom het coronavirus ook een stijging doorgemaakt. De daling van -12 procent aan transacties de dag vóór Black Friday is de dag erna binnen no time rechtgetrokken. Met een retail transactie stijging van maar liefst 90 procent hebben ook fysieke winkels goed meegelift op het succes van Black Friday.

1.png
2.png

iDEAL & Bancontact

Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat Nederlandse consumenten voorafgaand en tijdens Black Friday een recordaantal transacties hebben gedaan via iDEAL. Op Black Friday kwam het aantal transacties bij webshops zelfs boven de 1,8 miljoen uit. In de dagen voorafgaand aan Black Friday was het aantal iDEAL-transacties zelfs al opgelopen tot dertig per seconde. Dat blijkt uit cijfers tot en met donderdag van iDEAL-eigenaar Currence. Bij PAY. zien we een stijging van 77% op iDEAL betalingen ten opzichte van de vrijdag ervoor.

Ook het Belgische Bancontact heeft tijdens Black Friday met een stijging van maar liefst 68 procent meer transacties verwerkt dan de week ervoor.

8.png
34.png
36.png
114.png

Creditcard betalingen

Creditcard betalingen laten ook een piek zijn tijdens Grey Thursday, Black Friday en de rest van de “Black Week”. Betaaldienst ICS laat weten dat Nederlandse creditcardhouders in de afgelopen drie jaar meer op Black Friday kochten dan op iedere andere dag in de maand November. Nederlandse creditcardhouders geven volgens de betaaldienstverlener op Black Friday in de laatste drie jaar gemiddeld 51 procent meer uit dan op andere vrijdagen in de maand november.

Bij PAY. zien we een stijging van 48% tijdens de Black Week met als toppunt een stijging van 104% op Black Friday zelf.

14.png
15.png
16.png
19.png
20.png
99.png

Achteraf en gespreid betalen

Met ‘eerst zien, dan betalen’ als motto is online aankopen doen nog nooit zo laagdrempelig geweest. Dat is ook terug te zien tijdens de Black Week. Bij PAY. zien we hier zelfs de grootste stijging tijdens Black Friday. Met een stijging van maar liefst 202% is deze vorm van betalen het hardste gestegen.

Betaalmethode Klarna meldt dat het eerste uur van Black Friday de verkopen al door het plafond gingen. De online bestedingen waren het uur na middernacht 84 procent hoger in vergelijking met hetzelfde uur in 2019. Met name de categorieën Elektronica, Entertainment en Health & Beauty stegen sterk in vergelijking met een gemiddelde online winkeldag.

Olaf Kok, Founder en COO van PAY:

De grotere stijging in achteraf- en gespreid betalen in combinatie met de verhoogde hoeveelheid creditcard betalingen kan een indicatie zijn dat shoppers kiezen voor meer zekerheid, omdat er in veel gevallen sneller aankopen met hogere orderwaardes worden gedaan tijdens Black Friday."

Cyber Monday

Ook tijdens Cyber Monday, waar alle kortingen, aanbiedingen en acties enkel online gelden, piekte de omzet. Dit jaar lag het aantal online aankopen hoger dan een jaar geleden. Met Cyber Monday werd de trend van Black Friday en Black Week doorgezet. Uit cijfers van PAY. blijkt dat achteraf betaalmethoden een stijging van 45% laten zien ten opzichte van een normale week, iDEAL en het Belgische Bancontact laten bijna gelijke stijgingen zien van respectievelijk 20% en 19% en ligt het procentuele aantal voor creditcards iets hoger met een stijging van 26%. Pintransacties in fysieke winkels daarentegen laten een daling van 9% zien ten opzichte van twee weken eerder.

PAY. maakt gebruikt van cookies voor een goede gebruikerservaring, statistisch inzicht, monitoring van onze techniek en voor het afspelen van video.